Prace związane z największą inwestycją drogową w Zamościu dobiegły końca. Za ponad 92 mln zł zbudowano nowoczesny trakt znajdujący się w ciągu drogi krajowej nr 74 od Al. 1-go Maja (od mostu na rzece Łabuńka) poprzez ul. Dzieci Zamojszczyzny aż do ul. Szczebrzeskiej (granica miasta). Zdecydowana większość środków na tę inwestycję – 82 mln zł – pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
W trakcie trwających ponad 23 miesiące robót budowlanych wykonano drogę dwujezdniową na odcinku około 5 km, zostały wybudowane dwa mosty, chodniki i ścieżki rowerowe, kanalizacja deszczowa, oświetlenie uliczne oraz inne elementy infrastruktury zwiększające bezpieczeństwo i komfort przemieszczania się po przebudowanej drodze.
Na całym odcinku drogi wykonano ponad 5-kilometrowy kanał technologiczny oraz przebudowano kolizje z istniejącymi sieciami telekomunikacyjnymi i energetycznymi. Sieci energetyczne, które wymagały przebudowy to przede wszystkim linie średniego napięcia wzdłuż ul. Dzieci Zamojszczyzny.
W celu zapewnienia prawidłowego odwodnienia całego odcinka drogi wykonano kanalizację deszczową o łącznej długości ponad 4,8 km, która jest kluczowym elementem infrastruktury strategicznej zachodniej części Zamościa. Kanalizacja deszczowa zapewni odprowadzane wód opadowych do rzeki Łabuńki oraz Starej Topornicy.
Ma być szybciej, wygodniej i bezpieczniej.
Projekt przebudowy drogi krajowej nr 74 w Zamościu opracowany został z myślą o wszystkich uczestnikach ruchu, a jego celem było stworzenie otoczenia sprzyjającego zarówno płynności komunikacji, jak i podniesieniu poziomu bezpieczeństwa.
Jednym z ważniejszych elementów inwestycji była przebudowa wszystkich szesnastu skrzyżowań znajdujących się na odcinku drogi objętym inwestycją. Głównym celem podczas projektowania przebudowy skrzyżowań było poprawienie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zmniejszenie liczby kolizji drogowych. Część skrzyżowań zaprojektowano jako skrzyżowania o ruchu okrężnym typu rondo turbinowe, na których ryzyko kolizji jest mniejsze niż na rondach standardowych. Dodatkowo, na skrzyżowaniu ulic Szczebrzeskej, Błonie i Szkolnej wykonano przebudowę istniejącego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Takie rozwiązania znacząco przyczynią się do poprawy przepustowości skrzyżowań.
Na końcowych odcinkach inwestycji wykonano dwie bramownice, na których umieszczono projektory informacyjne, które pozwalają na informowanie kierowców o aktualnych warunkach ruchu, ostrzeganie przed zagrożeniami, czy też sugerowanie objazdów w razie wystąpienia utrudnień na drodze.
Na całej długości przebudowanej drogi wykonano dwanaście zatok autobusowych. Przy dziesięciu zatokach zamontowano wiaty modułowe o lekkiej konstrukcji, natomiast przy wyjeździe z miasta w kierunku Szczebrzeszyna wybudowano wiatę, która formą i kształtem nawiązującą do bastionu fortyfikacji Zamościa. Zamontowano również 31 koszy na śmieci.
Bezpieczny pieszy i rowerzysta
W ramach kompleksowej przebudowy drogi zwrócono szczególną uwagę na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, tj. pieszych, rowerzystów i kierowców. Zamontowano 362 słupy oświetleniowe i 43 kamery obejmujące całą długość drogi. Powstały trzy bezpieczne przejścia dla pieszych z sygnalizacją wzbudzaną. Rowerzyści mogą się bezpiecznie poruszać po ścieżkach rowerowych o nawierzchni asfaltowej, których wybudowano łącznie ponad 6 km. Dodatkowo wykonano ciąg pieszo-rowerowy, czyli drogę dla pieszych i rowerów, o długości około 155 m na odcinku ul. Szczebrzeskiej w kierunku ogrodu zoologicznego. Chodniki dla pieszych o łącznej długości ponad 9,4 km wykonano z płytek betonowych w kolorze grafitowym. Na przejściach dla pieszych oraz na połączeniach chodników i jezdni powstały udogodnienia dla osób niepełnosprawnych: obniżono krawężniki do poziomu jezdni oraz, z myślą o osobach niewidzących oraz słabowidzących, zastosowano płyty integracyjne z wypustkami, które są łatwo wyczuwalne pod stopami lub laską.
Przebudowa droga spełnia wszelkie warunki dotyczące nośności i stateczności konstrukcji, bezpieczeństwa pożarowego, bezpieczeństwa użytkowania, dostępności, ochrony zdrowia ludzi i środowiska, w tym ochrony przed hałasem i oszczędności energii.
Źródło dofinansowania:
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
PRIORYTET: IV Infrastruktura drogowa dla miast
DZIAŁANIE: 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego
Wartość całkowita projektu: 96 315 011,86 zł
Dofinansowanie UE: 81 867 760,08 zł
Wartość wykonanych robót budowlanych i montażowych: 92 137 716 zł