W dniu dzisiejszym w siedzibie zamojskiego Ratusza odbyła się konferencja prasowa poświęcona projektom realizowanym przez Miasto Zamość współfinansowanym ze środków unii Europejskiej w tym projektowi pt. „Przebudowa drogi na odcinku około 5 km w ciągu drogi krajowej nr 74 od al. 1 Maja (most na rzece Łabuńka) do ulicy Szczebrzeskiej (granica miasta Zamość́)”.
Informacja nt. projektu „Przebudowa drogi na odcinku około 5 km w ciągu drogi krajowej nr 74 od al. 1 Maja (most na rzece Łabuńka) do ulicy Szczebrzeskiej (granica miasta Zamość)”.
Umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Skarbem Państwa – Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Miastem Zamość zawarta została 8 lutego 2017 r.
Całkowita wartość projektu: 96.315.011,86 zł
Kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: 81.867.760,08 zł
Zakres rzeczowy projektu obejmuje następujące zadania:
1. przebudowa al. 1-go Maja na odcinku od km 0+000 (most przez rzekę Łabuńka na al. 1-go Maja) do skrzyżowania z ul. Braterstwa Broni oraz ul. Dzieci Zamojszczyzny, w tym: przebudowa istniejącej ulicy na drogę dwujezdniową po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz o stałej szerokości pasa równej 3,5 m wraz z wyspą dzielącą, budowa obustronnej opaski bezpieczeństwa o szerokości 0,5 m oraz lewostronnego ciągu pieszo-rowerowego, budowa kanalizacji deszczowej o średnicy 600 mm, wpustów deszczowych, przebudowa istniejącego oświetlenia oraz budowa kanału technologicznego,
2. przebudowa ul. Dzieci Zamojszczyzny od skrzyżowania z al. 1-go Maja oraz ul. Braterstwa Broni do skrzyżowania z ul. Szczebrzeską oraz Śląską, w tym: przebudowa ulicy na drogę dwujezdniową o czteropasowej jezdni ze środkową wyspą dzielącą, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku o szerokości pasa równej 3,5 m oraz o nawierzchni asfaltowej, budowa obustronnej opaski bezpieczeństwa wzdłuż ulicy o szerokości 0,5 m, przebudowa zjazdów indywidualnych oraz publicznych, przebudowa zatok autobusowych, przebudowa istniejących obiektów mostowych, budowa prawostronnego chodnika o szerokości 1,5 m do skrzyżowania z ul. Królowej Jadwigi, który następnie przechodzi w ciąg pieszo-rowerowy o szerokości łącznej 3,5 m oraz budowa lewostronnego ciągu pieszo-rowerowego, również o szerokości łącznej 3,5 m, budowa oświetlenia, kanału technologicznego oraz odcinków kanalizacji deszczowej o średnicy odpowiednio 600, 500, 1200 mm,
3. przebudowa ulicy Szczebrzeskiej od km 3+423,73 do granicy miasta, w tym: przebudowa ulicy dwujezdniowej, o szerokości każdego pasa równiej 3,5 m, budowa obustronnej opaski bezpieczeństwa wzdłuż ulicy o szerokości 0,5 m, przebudowa zjazdów indywidualnych, publicznych oraz zatok autobusowych, budowa prawostronnego chodnika o szerokości 1,5 m, który od km 4+437,53 przechodzi w ciąg pieszo-rowerowy o szerokości łącznej 3,5 m, budowa ciągu pieszo-rowerowego zlokalizowanego z lewej strony ulicy o szerokości 3,5 m, a także budowa kanalizacji deszczowej o średnicy 1200 mm, oświetlenia ulicznego oraz kanału technologicznego.
4. przebudowa skrzyżowań:
• al. 1-go Maja z ul. Ogrodniczą
• al.1-go Maja z ul. Braterstwa Broni i ul. Dzieci Zamojszczyzny (rondo turbinowe – rondo średnie)
• ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. Ogrodniczą
• ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. Janowicka
• ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. bez nazwy
• ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. Okrzei i ul. Włościańską (rondo turbinowe – rondo średnie)
• ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. Sadową (rondo turbinowe – rondo średnie)
• ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. Kruczą
• ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. Królowej Jadwigi
• ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. Królowej Jadwigi
• ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. bez nazwy
• ul. Dzieci Zamojszczyzny z ul. Śląską i ul. Szczebrzeską (rondo turbinowe – rondo średnie)
• ul. Szczebrzeska z ul. Błonie
• ul. Szczebrzeska z ul. Szkolną
• ul. Szczebrzeska z ul. Strefową
• ul. Szczebrzeska z ul. bez nazwy
5. budowa czterech bezpiecznych aktywnych przejść dla pieszych
6. budowa zjazdów publicznych, indywidualnych i zatok autobusowych z kostki brukowej betonowej pochłaniającej szkodliwe cząstki NOx
7. nasadzenia drzew oraz zakładanie trawników na szerokości pasa drogowego
8. budowa dwóch bramownic
9. budowa zatoki do kontroli ruchu
10. wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego
11. wykonanie systemu ITS
12. wykonanie wiat przystankowych
13. budowa murów oporowych
Umowa pomiędzy Miastem Zamość a STRABAG Sp. z o.o. na wykonanie inwestycji zawarta została 22 czerwca 2021 r. Termin zakończenia robót: 31 maja 2023 r.
Wartość umowy ze STRABAG Sp. z o.o. zgodnie z aneksem nr 8 do umowy: 83.282.311,83 zł (bez waloryzacji).
Zaawansowanie rzeczowe wybranych robót wg branż na 31.01.2023 r. przedstawia się następująco:
• branża drogowa – 76,05%
• branża mostowa (MD1) – ul. Dzieci Zamojszczyzny przez rzekę Topornica Stara – 90,52%
• branża mostowa (MD2) – ul. Dzieci Zamojszczyzny przez rzekę Topornica Stara – 90,19%
• branża sanitarna – 99,16%
• branża sanitarna – odwodnienie wykopów – 100%
• branża konstrukcyjna - budowa ściany oporowej przy rzece – 100%
• branża elektryczna – budowa oświetlenia ulicznego – 63,09%
• branża elektryczna – przebudowa kolidujących linii energetycznych NN i ŚN - 15kV stanowiących własność PGE – 99,95%
• branża elektryczna – przebudowa kolidujących linii energetycznych NN i ŚN - 15kV stanowiących własność PGK – 100%,
• branża elektryczna – zasilanie sygnalizacji świetlnych – 3,81%
• branża telekomunikacyjna – budowa kanału technologicznego – 99,37%
• branża telekomunikacyjna – przebudowa kolidującej z inwestycją sieci telekomunikacyjnej ORANGE Polska S.A wraz z kablami 3 PLAY – 98,01%.
Zaawansowanie finansowe zadania:
Od początku realizacji projektu do 31 stycznia 2023 r. złożono wnioski o płatność na łączną kwotę 72.095.773,96 zł, w tym kwota dofinansowania 48.336.583,12 zł. W wyniku weryfikacji wniosków o płatność wypłacono w formie refundacji kwotę 33.739.447,24 zł.